ŻYCIE  SERCE  ENERGIA
Zadzwoń +48 660 860 112
Blog kategorie
Wybierz kategorie
Audyt środowiska pracy 0
Audyt środowiska pracy

Audyt środowiska pracy polega na dokładnym zweryfikowaniu warunków jakie panują w Twoim przedsiębiorstwie aby zaproponować najefektywniejszą sieć ochrony zdrowia i życia pracowników. Zacznijmy jednak od początku. Po co wykonuje się audyt. Audyt ma określić czy dobrze funkcjonują wszystkie elementy, które składają się na ten system: procedury postępowania, cykliczne szkolenia z pierwszej pomocy, kompletne i dobrze rozmieszczone apteczki, dostępne i sprawne defibrylatory. Niestety dane dotyczące dbałości o system ochrony zdrowia panujący w zakładach pracy nie są najlepsze. Najczęściej systemy te są albo prowizoryczne, albo niekompletne, do tego bardzo często są zaniedbane.

 

Organizacja systemu pierwszej pomocy to jedno z podstawowych zadań służby BHP, jednak w dużych zakładach pracy utrzymanie go na wysokim poziomie nie jest łatwe. Zdajemy sobie sprawę z tego, że częstym problemem są zbyt niskie nakłady finansowe na tę dziedzinę. Można jednak znaleźć rozwiązania, które pomogą usprawnić system nie obciążając dodatkowo budżetu. A że warto to robić, wiemy doskonale. Mamy na tyle duże doświadczenie, że możemy z czystym sumieniem zapewnić, że podstawa przeżycia lub uchronienia pracownika przed nieodwracalnymi konsekwencjami, to właśnie sprawnie działający system pierwszej pomocy, który nie zawodzi w sytuacjach nagłych.

 

Co mówią przepisy?

 

Posiadanie apteczki pierwszej pomocy jasno wynika z samego kodeksu pracy (Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141), oraz rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie ogólnych przepisów dotyczących BHP z dnia 26 września 1997 r., którego § 44 mówi, że: „1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom sprawnie funkcjonujący system pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środki do udzielania pierwszej pomocy.” oraz „2. Ilość, usytuowanie i wyposażenie punktów pierwszej pomocy i apteczek powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami, z uwzględnieniem rodzajów i nasilenia występujących zagrożeń.”, a także „3. Obsługa punktów i apteczek, o których mowa w ust. 1, na każdej zmianie powinna być powierzana wyznaczonym pracownikom, przeszkolonym w udzielaniu pierwszej pomocy.”.

 

Jednak zapisy te nie są jednoznaczne. Nie określają ani szczegółów samego systemu pierwszej pomocy, ani ilości wyposażenia i usytuowania apteczek (sugerują jedynie powinność konsultacji z lekarzem), ani nie podają wprost ilu pracowników powinno być przeszkolonych, jakie szkolenia powinni przechodzić, z jaką częstotliwością itd. Jest więc szerokie pole do interpretacji, a co za tym idzie również do oszczędzania na niektórych elementach. Wiemy z praktyki, że to niestety przekłada się na niską skuteczność pierwszych działań ratunkowych.

 

Apteczki i defibrylatory AED jak gaśnica.

 

Istotny jest wniosek płynący z cytowanych powyżej zapisów – pracodawca winien jest dbać o system ochrony zdrowia i to on rozliczany będzie w razie wypadku z tego, czy apteczek była wystarczająca ilość i czy były odpowiednio wyposażone, a pracownicy przeszkoleni z udzielania pierwszej pomocy. Bo dobrze zaprojektowany system pomaga przeciwdziałać śmierci, kalectwu i wielu komplikacjom, które mogą powstać w wyniku obrażeń tak u samych pracowników, jak i klientów. Dobrze zaprojektowany system to prewencja przed reperkusjami przypadkowych zdarzeń, które mogą wykluczyć pracowników lub odbić się na wizerunku firmy. Dobrze zaprojektowany system powstaje w oparciu o dobry audyt, który dostosowuje wyposażenie sprzętowe do wymogów środowiskowych, a nawet więcej – wkomponowuje urządzenia, bez których w wypadku nagłego zatrzymania krążenia (NZK) żadna apteczka się nie sprawdzi. Automatyczne defibrylatory zewnętrzne (AED) nie znajdują się na razie na liście sprzętu wymaganego przez Kodeks Pracy lub ministerialne rozporządzenia, ale wymieniane są już we wskazaniach Europejskiej Rady Resuscytacji, które mają swoje odbicie w Wytycznych Polskiej Rady Resuscytacji mówiących o tym, że AED powinien być dostarczony w czasie do 3 minut do poszkodowanego. Defibrylator dostarczony w tym czasie zwiększa szansę na przeżycie poszkodowanego nawet do 75%, co przy dzisiejszej niewysokiej przeżywalności jest nieocenioną pomocą osobie dotkniętej NZK.

 

 

KONTAKT

 

 

Opłaca się ratować życie

 

Banalnie brzmiąca fraza zawiera poza czysto humanitarnymi wartościami również bardzo konkretny przekaz dla pracodawców. Śmierć pracownika jest tragedią dla jego rodziny i kolegów oraz całej firmy. Firma musi poradzić z nią sobie nie tylko emocjonalnie, ale również zadbać aby ubezpieczyciel wypłacił rodzinie należne odszkodowania, a następnie zapewnić ciągłość etatu, co też nie jest sprawą najprostszą. Firma, która nie była najlepiej przygotowana od strony dbania o bezpieczeństwo zdrowia i życia pracowników, musi też liczyć się z trudnymi pytaniami, które zapewne wówczas padną. Z tego dosyć brutalnego punktu widzenia, firmie opłaca się inwestować w to, by zrobić tyle ile się da aby ograniczyć ryzyko nagłej śmierci swoich pracowników.

 

W Polsce dochodzi rocznie do ok. 40 000 przypadków nagłego zatrzymania krążenia. Bardzo często występuje ono u osób, u których nie diagnozowano wcześniej żadnych problemów kardiologicznych. Może być spowodowane przez bardzo różne czynniki – od stresu, przez spadek aktywności fizycznej, po urazy – dlatego najczęściej występuje u osób po 50 roku życia, ale i tu bywa bardzo różnie. W takiej sytuacji jedynym ratunkiem jest szybkie dostarczenie defibrylatora, wezwanie pomocy i sprawne poprowadzenia akcji ratunkowej na miejscu. Wystarczy, że pracownicy będą dobrze przeszkoleni, a na wyposażeniu znajdzie się AED, a szansa poszkodowanego wzrośnie kilkunastokrotnie.

 

Rozwiązaniem jest nowy standard.

 

To właśnie dlatego proponujemy nowy standard, który wprowadzi lub zespoli i poprawi działanie już istniejących elementów systemu ochrony zdrowia. Nasz audyt jest pierwszym krokiem do dowiedzenia się tego, jak sprawić by wszystko działało sprawnie i efektywnie. Bada środowisko pracy sprawdzając jej charakter i wynikające stąd zagrożenia, określając ilość osób i wielkość przestrzeni, którą trzeba zabezpieczyć. Oferujemy nasze know-how na temat nie tylko ratowania życia i znajomości sprzętów, które do tego służą, ale przede wszystkim doświadczenie w przygotowywaniu procedur składających się na samodzielny i w pełni responsywny łańcuch przeżycia.

 

Wprowadź z nami standard, który zagwarantuje bezpieczeństwo Twoim pracownikom i klientom, i który zdejmie z Twojego przedsiębiorstwa odpowiedzialność za podtrzymywanie go w gotowości.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o możliwościach nowego standardu – kliknij i zobacz jak wygląda nasza oferta lub skontaktuj się z nami w celu przygotowanie propozycji dla Twojego przedsiębiorstwa.

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium